reklama

Ako sa robia oravské korbáčiky?

Na túto otázku som už odpovedal veľakrát, najmä vtedy, ak som niekoho ponúkol korbáčikmi, ktoré robieva moja mama. Niektorí to už aj skúšali, no nie každý to zvládne. Je to veľmi náročná práca a vyžaduje veľmi veľa trpezlivosti a "ohňovzdorné" ruky...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (52)
Obrázok blogu
(zdroj: http://www.zazrivskykorbacik.sk/)

Základom pre výrobu korbáčikov je mlieko. Môže byť ovčie alebo aj kravské. Moja mama ich vyrába z kravského mlieka. Najskôr dá mlieko do veľkého hrnca v kuchyni, aby sa ohrialo na izbovú teplotu, najmä to, ktoré strávilo jeden deň v chladničke. Ak je teplota príliš nízka, trošku ho ohreje na šporáku. Potom do mlieka pridá trošku kyslého mlieka, aby syridlo dobre "chytilo". Po pridaní syridla sa čaká, kým sa z mlieka stane syr tej správnej zrelosti.Táto zrelosť syra sa dá vyskúšať tak, že sa odreže kúsok zo syra a v horúcej vode sa skúsi, či sa syr už ťahá, teda, či je v horúcej vode vláčny. Ak sa nechá prekysnúť, potom sa stáva krehký a už sa z neho korbáčiky robiť nedajú. Keď má syr správnu zrelosť, pokrája sa na malé kúsky do horúcej vody, kde sa z neho uhnieti podlhovastý bochník, ktorý sa viackrát naťahuje, na koncoch sa spája, aby sa opäť natiahol. Takýmto spôsobom potom v korbáčikoch vznikne viac vlákien. Po vyhnietení nasleduje samotné ťahanie. Z horúcej vody sa z tenšieho konca naťahuje syr do studenej vody a to tak, že sa prstami ťahá a zároveň sa krúti. Je potrebné veľa zručnosti na to, aby boli korbáčiky rovnomerne hrubé po celej dĺžke. Okrem zručnosti je potrebné mať aj tie ohňovzdorné ruky, lebo voda, z ktorej sa syr "ťahá" do studenej musí byť horúca. Počas ťahania si moja mama neustále prilieva horúcejšiu vodu. Už u nás bolo zopár odvážlivcov, ktorí si to chceli vyskúšať a necháapali, ako je možné v takej horúcej vode ešte aj pohybovať prstami.Na konci sa jeden veľký korbáčik namotá na drevené navíjadlo a na jednej strane sa prereže. Hneď potom korbáčiky putujú do nasýteného slaného roztoku. Čím je roztok slanší, tým sú korbáčiky menej slané, pretože soľ neprenikne dovnútra a na povrchu urobí hladký povlak a korbáčiky potom nie sú mäkké, ale príjemne vŕzgajú pod zubami. Korbáčiky, ktoré robí moja mama, a teraz už aj sestra, rozoznám od ostatných práve vďaka tomu príjemnému vŕzganiu. Potom je možné ešte tieto korbáčiky pliesť, a prípadne dať vyúdiť. U nás, na Orave sa neobíde ani jedna väčšia slávnosť bez korbáčikov a zatiaľ jediný človek, ktorému nechutili, bol môj spolužiak Tasfai z Beninu v Afrike.Neviem, či sa korbáčiky robili skôr v Poľsku ako na Slovensku. Moja mama pochádza zo Zázrivej a tam sa to naučila robiť od svojej mamy a ona zas od tej svojej... Teda ja som vuastne pouozázriuvec. Neprezradiu som toho priveľa? :-)

Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu