reklama

11 tisíc v drobných pre žiakov na Luniku IX...

Myslím, že nie som jediný, kto hovorí o tom, že Rómovia bez vzdelania sa nikdy nedokážu naplno integrovať. Už som to počul toľkokrát na rôznych úrovniach, že by som si už mohol začať myslieť, že kompetentným naozaj na vzdelaní Rómov záleží, a že robia všetko pre to, aby čím viacerí získali viac než len základné vzdelanie. Žiaľ, opak je pravdou. V tomto článku uvediem konkrétne čísla a skutočné "motivačné" stimuly, ktoré vedú k tomu, že veľmi veľa Rómov ukončí len základnú školu. Možno vám pri čítaní nasledujúcich riadkov zastane stáť rozum nad tým, či je dnes na Slovensku naozaj možné, aby 287 žiakov za polrok vymeškalo viac ako 51 000 (slovom päťdesiatjeden tisíc) neospravedlnených hodín, a štát to nijako nepostihuje, ba naopak, pre vinníkov má pripravené štedré odmeny a výhody. Myslím že nepreženiem, ak napíšem, že hádam ani v Kocúrkove nemôžu mať debilnejšie zákony ako sú u nás...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (70)
Obrázok blogu

Momentálne pracujem na štúdii, ktorá poukáže na to, že súčasné motivačné stimuly sú nastavené úplne demotivujúco. Ak sa stane, že niektorý žiak utečie zo školy, a ja mu poviem, že bude mať neospravedlnené hodiny, alebo zníženú známku zo správania, len sa pousmeje. Vie veľmi dobre, že sa mu "vyhrážam" tým, že za svoje zlé správanie bude odmenený. V prvom rade tým, že získa dostatok voľného času na leňošenie, a v druhom rade tým, že jeho rodičia nebudú musieť ísť na nákup do mesta, pretože nákup im spraví škola. Zdá sa vám to absurdné? Je to realita, ktorej konkrétne čísla si môžete prečítať.Na základnú školu na Luniku IX je prihlásených viac ako tisíc žiakov. Na druhom stupni z 287 žiakov je 97 záškolákov. To sú tí, ktorí vymeškali väčšinu z 51 tisíc neospravedlnených hodín. Väčšina z nich je v zahraničí, kde sú v nejakom azylovom útulku, a ich rodičia tam na nich berú štedré rodinné prídavky. Keďže sa neodhlásili na Slovensku, aj tu na nich idú rodinné prídavky. Keďže sú záškoláci, prídavky boli zobraté ich rodičom, a boli poslané na školu, ktorej úlohou je za sumu týchto prídavkov urobiť deťom nákup. V januári 2008 došlo na našu školu 139860 Sk. Z tejto sumy sa kúpil pravidelný mesačný nákup á 540 Sk pre 166 záškolákov a za zvyšných 15660 Sk - určených pre navrátilcov zo zahraničia, si títo "výletníci" boli urobiť nákup v Kauflande sami za asistencie učiteľov pracujúcich v školskej družine a asistentov učiteľa.Len na okraj spomeniem, že viacerí rodičia nesúhlasia, aby sa im kupoval tovar, ktorý je kvalitný za rozumnú cenu. Taký totiž len ťažko predajú a premenia ho na alkohol a cigarety. Časť zo sumy 139860 Sk sa muselo vrátiť na "sociálku", pretože žiaci v hodnote rodinných prídavkov 34560 Sk (64 exulantov) sú ešte stále na azylovom výlete v zahraničí. Keď sa vrátia, peniaze im budú poslané na školu, a ich rodičia budú trvať na tom, aby im boli čím najskôr vyplatené, pretože na ne majú "právo". Mne osobne sa zastavuje rozum nad tým, že síce majú "právo" dostať rodinné prídavky, no deti nemajú "povinnosť" chodiť do školy. Ak totiž neprídu do školy, nie je za to nikto (okrem školy, ktorá im musí urobiť nákup) sankcionovaný. No povedzte, je to normálne?Aby som však len neplakal nad hlúposťou slovenských zákonov, pokúsil som sa urobiť prieskum nad tým, čo by motivovalo tých žiakov, aby chodili do školy a správali sa slušne, aby sa to pre nich "oplatilo". Nemám dosah na to, aby som zmenil nezmyslené reštrikcie, a nahradil ich zmysluplnejšími, rozbehol som však od začiatku februára projekt, ktorý poukáže na to, čo ich dokáže motivovať k tomu, aby zlepšili svoje výsledky v škole, a aby začali svoje vzdelanie vnímať ako hodnotu. Tento projekt je o adresnej zásluhovosti, a veľmi by ma potešilo, ak by sa ho časom podarilo legislatívne podporiť aj o represívnu zložku. Ľudovo povedané, o cukor sa postarám, a ak sa niekto rozumný postará aj o bič, som presvedčený, na základe svojich doterajších skúseností, že výsledky sú zaručené.Takže najskôr cukor. Rozhodol som sa, že z vlastných financií a z financií tých, ktorí mi pravidelne prispievajú na štipendiá pre decká, rozbehnem adresný štipendijný program pre všetkých žiakov v ročníkoch 5-9. Jedná sa o 287 žiakov, z ktorých na polroku nebolo 97 klasifikovaných buď pre záškoláctvo, alebo pre "zahraničný výlet". Týmto žiakom som sa rozhodol mesačne rozdeliť skoro 11 tisíc na štipendiá podľa presného vzorca. Zo základnej sumy, ktorá je u piatakov 300 Sk a po stovke rastie až na 700 Sk u deviatakov, sa štipendium vypočíta nasledovne. Suma sa delí známkou zo správania, následne sa delí priemerom známok, ak niekto prepadol delí sa mu ešte dvoma, a od nej sa odpočíta počet neospravedlnených hodín za predchádzajúci polrok. A tak najlepší piatak má štipendium 300/1/2,2/1-4=132,4 (štipendium 140Sk) a najlepší deviatak má 700/1/1,61/1-0=434,8 (štipendium 440Sk).Najnižšie štipendium aj pre tých, ktorí sú v hlbokom mínuse, no sú klasifikovaní aj napriek tomu, že majú štvorku zo správania (priemer zo správania na našej škole je 2,31) a niekoľko sto neospravedlnených hodín (priemer na žiaka je 180 neospravedlnených hodín za pol roka), je 20 Sk. Toto štipendium dá triedny učiteľ žiakovi a rodičovi hneď potom, ako mu obidvaja podpíšu prevzatie štipendia. Každý učiteľ to zároveň využije na to, aby sa porozprával s rodičom aj so žiakom. Takéto štipendium presne zohľadňuje študijné výsledky žiaka, a žiak si vie spočítať, že za každú neospravedlnenú hodinu príde v ďalšom polroku mesačne o jednu korunu. Na konci roka chcem túto motiváciu presne zhodnotiť a plánujem žiakom, rodičom aj učiteľom položiť niekoľko anketových otázok, a presne to vyhodnotiť. Ak by ste mali návrh na nejakú anketovú otázku, rád ju do ankety zaradím.A čo sa týka biča. Chcel by som sa podieľať na tom, aby rodinné prídavky boli rozčlenené na dve zložky - výživné a školné. Výživné by dostal každý rodič. Školné by v prípade neospravedlnenej hodiny alebo zníženej známky zo správania išlo na školu, a škola by za ne nenakupovala potraviny ako doteraz, ale použila by to na štipendiá pre žiakov. Peniaze na školné pre záškoláka by sa rozdelili medzi všetky deti, ktorým záškolák svojím nezodpovedným správaním spôsobuje ujmu tým, že ich demotivuje. Ak by sme od každého záškoláka na druhom stupni na našej škole (je ich 97) získali mesačne 270 Sk (polovica rodinných prídavkov), bolo by to mesačne 26190 Sk. Štipendium by som navrhol prepočítavať tak, že by sa delilo iba známkou zo správania, a od toho by sa odpočítali neospravedlnené hodiny. Už by sa nerátalo s priemerom známok. Nie každý má na to, aby sa dobre učil, no každý má na to, aby sa dobre správal, a chodil pravidelne do školy.Keď som žiakom spomenul možnosť, že v budúcnosti by záškoláci prišli o časť prídavkov nazvaných školné, a že by to išlo na štipendium pre ostatných, viacerí z nich zahlásili, že potom by sa už neoplatilo mať neospravedlnené hodiny a oplatilo by sa správať slušne (teraz sa im to neoplatí). Pre učiteľov by odpadlo nezmyselné mesačné hlásenie záškolákov, ktoré končí potrestaním školy, a každý žiak a jeho rodič by si veľmi dobre rozmysleli, či sa oplatí vylihovať doma, alebo je lepšie ísť do školy a správať sa slušne. Určite vás budem informovať, ako to celé dopadlo. Momentálne máme na druhom stupni priemer známok 3,49. Priemer známok zo správania je 2,31 a na jedného žiaka pripadá 181 neospravedlnených hodín. V júni vám určite dám vedieť, čo so žiakmi urobil cukor - mesačných 11 tisíc slovenských korún (v priemere 38 Sk na jedného žiaka). Dúfam, že sa ja osobne dožijem aj biča pre tých, ktorí tento nezmyselne nastavený systém zneužívajú...Ak sa niekomu tento systém zdá rozumný, a chcel by prispieť na tieto adresné motivačné štipendiá, môže to urobiť na číslo účtu 261 895 2811/1100 Tatrabanka. Chcem sa poďakovať všetkým, ktorí sa pridali k tejto iniciatíve, a aj vďaka ktorým tento štipendijný program u nás beží.

Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu