reklama

Čo nemáme odvahu povedať o zneužívaní (2.)

Po uverejnení môjho článku o tom, že médiá venujú neprimeranú pozornosť problému pedofílie niektorých členov Katolíckej cirkvi, som si pri diskusiách uvedomil, že nemá význam ešte sa k tomu vyjadrovať. Médiám sa podarilo vyvolať vášne a nekritické posudzovanie všetkých členov Katolíckej cirkvi bez toho, že by čo i len naznačili, že tento problém existuje aj u ostatných členov spoločnosti, a to dokonca vo väčšej miere. Keď som na to upozornil, obvinili ma, že obhajujem pedofilov aj napriek tomu, že som jasne napísal, že všetci pedofili, no aj tí, ktorí ich kryli, by mali ísť do basy. Médiá sa nemôžu prestať venovať týmto pálčivým témam, mali by sa im však venovať profesionálnejšie. Je škoda, že stíchli, že prestali pracovať na hľadaní východísk z tohto celospoločenského problému, dúfam že neprestali len preto, lebo "zákazník" si žiada iné témy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (140)
Obrázok blogu

Na požiadanie môjho dlhoročného priateľa kňaza Ladislava Vrábla, ktorý 14 rokov pracoval ako väzenský duchovný, som uverejnil jeho príspevok k tejto téme. Neočakával som, že sa u niektorých ľudí stretne až s takým nepochopením, najmä som neočakával to, že sa nájdu aj takí osočovatelia, ktorí budú o ňom tvrdiť, že úmyslene klame. Včera večer o desiatej mi poslal takéto stanovisko:Stanovisko Ladislava Vrábla autora podstatnej časti článku: Čo nemáme odvahu povedať o zneužívaní.Prosím Vás, keby ste sa pokúsili príspevok prečítať pozorne a celý.Ďakujem Vám za reakcie na článok. Ospravedlňujem sa, že som nereagoval. Dôvody - chcel som nechať voľný priebeh diskusii, navyše prišla k nám povodeň, potom pravidelné návštevy chorých vo farnosti, odstraňovanie havarijného stavu kúrenia na fare... ale to nie je podstatné.Najčastejším problémom bol výsledok výskumu, či skôr prieskumu: v mladosti bolo zneužitých 66% dievčat a 20% chlapcov. Treba rozlišovať medzi výsledkom prieskumu a reálnym životom. Vôbec sa nečudujem diskusii. Bol som prvý, čo som výsledky začal spochybňovať a išiel za autorkou, lebo sa mi to zdalo neuveriteľné. Tento prieskum však naozaj dopadol takto. Otázka je v tom či budeme výsledky prieskumu prispôsobovať našim názorom, alebo naše názory výsledkom prieskumu. V tom sme každý slobodný. Ja osobne beriem výsledky takýchto prieskumov s rozumnou opatrnosťou. Jedno som si uvedomil, že obetí zneužívania bude v určitých prostrediach viac, ako som si myslel. Štatistika je priemerom z rôznych prostredí a na niektorých vysokých školách to naozaj vyzerá mravne veľmi úboho. Neustále sa znižuje vek, v ktorom mladí začínajú aktívne sexuálne žiť. Moja služba vo väznici mi trochu v tomto poopravila názor. Preto som to po osobnom váhaní uviedol.Pri pozornom čítaní príspevkov som si uvedomil, že došlo k nedorozumeniu, nepresnosti pojmov. Je rozdiel zneužívanie detí, ako ste to v diskusii uvádzali – a zneužitie v mladosti – to znamená pred 18 rokom života, ako bolo uvedené v článku. A tu bola asi podstata nedorozumenia.Veľmi si vážim diskutujúcich v ich snahe overiť si pravdu. V tomto vám gratulujem a za to vám ďakujem. Ale otázka na svedomie. Dá sa overiť pravdivosť obvinení, rozlíšiť medzi pravdou a krivdou? Nie je to ľahké. Je úlohou cirkvi urobiť si poriadok vo vlastných radoch i pomáhať obetiam. O serióznosti a objektivite útokov iba na Katolícku cirkev si urobte názor každý sám. Prajem si, aby ste k informáciám z médií pristupovali rovnako kriticky ako k tým mojim. V mailoch ste to viacerí zdôraznili, že to čo médiá uvádzajú o Katolíckej cirkvi asi nebude objektívne.Vaše názory obohatili môj pohľad na problematiku. Jeden z najväčších učencov v stredoveku sv.Tomáš Akvinský napísal: „K danému problému sa nemôžem zodpovedne vyjadriť, lebo som si nevypočul ľudí iného názoru. Len po vypočutí ich mienky sa môže človek vyhnúť jednostrannosti a poznať pravdu v jej mnohoznačnosti.“ Veľmi sa ospravedlňujem môjmu bývalému miništrantovi Jozefovi Červeňovi za nepríjemnosti, ktoré som mu článkom neúmyselne spôsobil. Ďakujem Vám za úprimné maily, ktoré ma povzbudili pomáhať ľuďom.Ušetrím Vás všetkých od ďalšieho "balastu", ako ste to pekne uviedli v diskusii - lebo hoci je noc, práve sa ozval miestny rozhlas, že starosta obce žiada všetkých chlapov, aby sa dostavili do požiarnej zbrojnice pre ochranu obyvateľstva pred povodňou. Treba opustiť počítač a pomáhať zachraňovať ľudí a majetok. Slovo na záver – verne plnenie osobných povinností je pre nás všetkých najlepšou morálnou ochranou. Na adresu tých, čo sa previnili Ježiš zaujal jasné stanovisko.“ Kto pohorší jedného s týchto maličkých, lepšie by mu bola, keby mu zavesili mlynský kameň na krk a tak ho hodili do mora.“ Ladislav VrábelNa záver už len doplním, že miništrovať u neho som začal po rokoch "neminištrovania" ako vysokoškolák v Nitre v roku 1988. Bolo nás tam okolo 70 miništrantov, väčšina vysokoškoláci. Jedným z nich bol aj Maroš Kufa, ktorý sa teraz v Žakovciach venuje najnúdznejším. Venoval sa nám napriek tomu, že ŠTB-áci ho neustále predvolávali na výsluchy a vyhrážali sa mu, že ho zavrú do väzenia, lebo robí protištátnu činnosť. Príklad jeho kňazského života mnohým pomohol pri rozhodnutí sa pre duchovné povolanie. Veľmi rád som uverejnil jeho názory vo svojom článku a urobím to rád opäť kedykoľvek bez ohľadu na to, čo si budem musieť za to od niektorých anonymov vytrpieť.Včera sme spolu telefonovali a viedol mi, že sa mu nepodarilo vytvoriť si login do diskusií na SMEčku. Na vaše prípadné otázky opäť rád odpovie mailom: vrabellaco@centrum.skVopred sa ospravedlňuje, ak sa neozve hneď, je správcom farnosti v Kolačkove pri Starej Ľubovni a momentálne sú kvôli vode odrezaní od sveta, navyše v obci vypadla aj elektrina. Ak sa ozve, tak až vo večerných hodinách, nakoľko počas dňa bude určite medzi farníkmi, ktorí to kvôli povodniam nemajú ľahké.

Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu