reklama

Každému z nás môže "preskočiť"

Každý z vás už určite videl nejakého človeka, ktorý mal nejakú psychickú vadu. Je to dosť nepríjemný pocit a väčšinou si vtedy nahovárame, že nám sa niečo také nemôže stať. Nie je to však pravda. Naša psychika je stavaná na určité zaťaženie. Mohli by sme ju prirovnať k luku. Luk v čase lovu máva napnutú tetivu. Keď je však ulovený dostatok zveri, lovci tetivu z luku zložia, a drevo sa vyrovná. Luk sa musí tiež chrániť pred silnou vlhkosťou aj silným slnkom. Znesie aj tieto zaťaženia, ale vydrží menej a môže sa raz zlomiť, alebo prestane pružiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

Ak chceme, aby luk našej psychiky vydržal čo najdlhšie a čo v najlepšej kondícii, musíme psychické napätia vyrovnávať psychickým uvoľnením. Ak sa toto striedanie napätia a uvoľnenia nerobí, môžeme skĺznuť do rôznych psychických stresov alebo dokonca do chorôb. Môže to chytiť každého. Existujú rozličné stupne ochorení. Uvádzam ich tu v zjednodušenom vyjadrení.Neurotické reakcie - Obyčajne sa prejavujú tak, že sa nedokážeme, ovládnutí nejakým citom, prispôsobiť prostrediu. Toto nás môže postretnúť najčastejšie. Napr. sme na niečo nahnevaní, nad niečím smútime, alebo sa zožierame nevyplnenou túžbou...Neurózy - Neurotické reakcie sú dosť bežné. Ak však človek proti nim nič nepodnikne a žije s nimi, môžu prerásť do neuróz. Neurózou trpia ľudia, ktorí sú napríklad stále nahnevaní, v jednom kuse smutní, jednoducho rozbití svojimi vlastnými citmi a pocitmi.Psychózy - Keď sa neurózy neliečia, duševný stav môže prejsť až do psychóz. Toto sú už klasicky vykoľajení ľudia, ktorí sú neschopní nejakej duševnej práce (učiť sa, niečo tvoriť, nad niečím dlhšie uvažovať...)Psychopatie - Z neuróz a psychóz sa človek môže dostať liečbou, alebo niekedy zmenou činnosti, oddychom, športom. U psychopatov už takáto liečba býva veľmi ťažká. Základ ich choroby býva aj v somatických zmenách, v poruchách mozgu. U nich je psychika narušená v jadre a zasahuje aj napr. pohybové časti (nedokáže sa obliecť, upratať si po sebe, nezapamätá si meno...)Tieto rozličné psychické stupne môžu mať rôzny základ. Najčastejšie vychádzajú z napätí, ktoré človek zažije.Komplexy - Sú to určité predstavy, ktoré si dávam dokopy pozorovaním udalostí. Napr. zistím, že v kolektíve si ma málo všímajú raz, potom druhý raz, nevypočuli ma a tak si začnem nahovárať, že ma naberú a už mám komplex menejcennosti. Namiesto toho, aby som niečo proti tomu urobil, uzavriem sa do seba a prežúvam v sebe zlosť nad zlým kolektívom...Frustrácie - Sú podobné ako komplexy. Väčšinou však bývajú z očakávania, ktoré sa nenaplnilo. Cítim, že by si ma mali viac všimnúť, viac obdivovať moje schopnosti, uznať moje kvality, preukazovať mi viac láskavosti... Jednoducho cítim, že moje schopnosti sú väčšie ako ich druhí vidia. Dobrým liekom na frustrácie je pestovanie pokory. Vidieť sa takého aký som a viac sa zamerať na komunikovanie s druhými a zaujímať sa viac o ich problémy ako o svoje.Kompenzácie - Uniknem od skutočného riešenia a volím si menej náročný spôsob. Napríklad trápi ma smútok zo zlého svedomia. Namiesto dobrej spovede, ktorá by mi priniesla pokoj a radosť, volím si radšej partiu, ktorá ma hlučnou radosťou v najhoršom prípade alkoholom a drogou odvedie od skutočného cieľa...Agresivita - Vyrastá z nekontrolovaného hnevu. Môže mať rôzny pôvod, ale väčšinou vychádza z urazenej pýchy. Niekto ma zhodí, znemožní, nepochopí a ja aby som mu ukázal, že to urobil neprávom a že by sa mal správať ináč, tak mu to patrične dokážem. Agresívny človek sa snaží obyčajne všetkých okolo seba nejako zhodiť, alebo ponížiť.Príčiny ochorení - Psychické ochorenia prichádzajú väčšinou z nejakých napätí, ktoré dusíme v sebe. Môžu vzniknúť aj nedostatkom pohybu, oddychu a veľmi často sú dôsledkom prepracovanosti. Mali by sme sa naučiť striedať duševnú prácu s telesným pohybom. Keď študujem, študujem, ale keď je čas na šport, tak sa venujem aktívnemu oddychu. Keď to človek preháňa v akejkoľvek oblasti, vždy ho to zvedie z cesty dolu.Znamená to, že ak chceme, aby sme dlho vydržali byť psychicky zdraví, potrebujeme niekedy uvoľniť tetivu nášho vnútorného napätia, aby sme potom dokázali byť pružní. Veľmi dobré je tiež využívať všetky formy umenia ako je napr. spev, maľovanie - kto má na to bunky, literatúra... všetko so správnou mierou.Prostriedky prevencie a liečby neurotických reakcií, ktorými trpíme vo väčšej miere všetci, sú na dosah ruky. Stačí iba otvoriť oči. Stačí prestať tento život iba troviť a začať ho tvoriť.

Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu