reklama

Filantropia a náboženstvá to začali...

Čo začali? No predsa sociálnu prácu. Chudobných a núdznych budeme mať medzi sebou vždy. Každá spoločnosť, a aj každé náboženstvo, sa s tým muselo nejako vysporiadať. Už v Starom zákone mali Izraeliti nechávať na poli časť úrody, ktorú si mali pozbierať chudobní. V Novom zákone Boh vyzýva priamo k pomoci hladným, smädným, chudobným, trpiacim, chorým a väzneným. Sociálna pomoc bola založená na téze, že každý človek má rovnakú hodnotu pred Bohom. Bohoslužby v prvotných časoch sa zvykli končievať rozdeľovaním darov, ktoré bohatší priniesli preto, aby sa rozdelili pre chudobnejších. Už Tertulián uvádza kresťanské pokladnice, do ktorých podľa svojich možností ukladali všetci a z ktorých sa čerpalo pre núdznych...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)
Obrázok blogu

Peniaze dané na sociálne účely mali byť len z výsledkov statočnej práce. Kresťanstvo ako prvé prinieslo dnes už bežné právo na prácu tak ako ho chápeme dnes, na základe rovnakej ľudskej dôstojnosti každého človeka - "Kto nechce pracovať, nech ani neje." Toto vyjadrovalo zároveň aj povinnosť pracovať pre všetkých, ktorí pracovať mohli. Za skutočných chudobných boli uznaní iba tí, ktorí nemohli pracovať z rôznych príčin, najčastejšie zo zdravotných dôvodov. Až do obdobia postindustriálnej spoločnosti sa sociálna práca vnímala ako starostlivosť o núdznych. Pojem sociálna práca bol prvýkrát použitý v Nemecku v roku 1925. Nazýval sa tak verejný program, ktorý založil "Cech sociálnej práce." Povolanie sociálneho pracovníka pochádza najmä z feministického hnutia. Alica Salomonová vzdelávala opatrovateľky pre oblasť sociálnej starostlivosti na Sociálnej ženskej škole v Berlíne. Tieto sa od roku 1959 nazývali "sociálne pracovníčky".Hybnou silou sociálnej práce je rešpektovanie rovnosti, hodnoty a dôstojnosti všetkých ľudí. Je to v podstate o spolupatričnosti, pochopení, ale najmä o spoluzodpovednosti i za iných. Existuje mnoho foriem sociálnej práce, pretože existuje mnoho skupín núdznych ľudí, a každá si vyžaduje osobitnú starostlivosť. Už na začiatku 19. storočia sa dáva dôraz nie iba na pomoc rôznym skupinám, ale aj na individuálnu starostlivosť o konkrétnych núdznych. O sto rokov neskôr sa sociálna práca stáva už špecifickou profesiou, a dochádza k prvým výcvikom sociálnej práce.V roku 1917 bola vydaná kniha "Social diagnosis" od M.Richmondovej, ktorá potvrdzuje systematický prístup. Začína postupné zbieranie informácií o klientoch ako podklad pre sociálnu diagnostiku. Objavuje sa potreba skúmať jednotlivé prípady biedy a núdze. Jane Addamsová v USA v roku 1889 zakladá "Hull House". Za svoju sociálnu činnosť a mierové snahy dostáva v roku 1931 Nobelovu cenu. Rozvoj spoločenských vied, najmä psychológie začiatkom 20. storočia pomáha lepšie pochopiť tých, ktorým sa pomáha, a dochádza k veľkému rozvoju sociálnej práce.Najmä vďaka M. Richmondovej sa sociálna práca stáva adresnejšou. Ona je zakladateľkou "prípadovej sociálnej práce" (case work). je to spôsob, ktorý má pomáhať riešiť individuálne životné situácie človeka. Pri takomto prístupe je núdzny vnímaný ako člen určitej rodiny a sociálna pomoc sa mu poskytuje až po objektívnom posúdení materiálnej potrebnosti. Aj neskôr sú tendencie vnímať núdzneho ako niekoho, kto je individuálnou psychologickou jednotkou. Nové spoločenské podmienky, najmä povojnový stav Európy a rozvinutie priemyslu priniesli nové požiadavky aj nové možnosti.Rozvoj vied, najmä psychológie a sociológie pomohli koncom minulého storočia odborníkom v sociálnej práci lepšie pochopiť dianie v spoločnosti. Sociálna práca sa realizuje vo viacerých oblastiach. Sociálne slabým sa už neponúkajú iba prostriedky na prežitie, ale aj sociálna ochrana pri začlenení sa do spoločnosti, sociálna terapia na zvládnutie takéhoto začlenenia a sociálne poradenstvo, ktorého úlohou je poskytnúť radu najmä v náročnejších životných situáciách.(Informácie som čerpal z publikácie "Úvod do štúdia a dejín Sociálnej práce" od autorov Michala Oláha a Milana Schavela, z roku 2006)V tejto rubrike sa plánujem zamýšľať nad touto oblasťou a ponúkať popri teoretických poznatkoch aj moje skúsenosti z terénnej sociálnej práce. Pri konzultovaní s ľuďmi, ktorí v tejto oblasti či už teoreticky, alebo aj prakticky pôsobia už dlhší čas, by sme spoločne mohli prísť na to, ktoré modely sociálnej práce sú najvhodnejšie k integrovaniu Rómov do spoločnosti, aby sa stali plnohodnotnými členmi našej spoločnosti.

Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  14x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu