reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

reklama

Kniha o Rómoch

Projekt zamestnávania na Luniku IX podporilo aj mesto Košice (R021)

Jozef Červeň

Projekt zamestnávania na Luniku IX podporilo aj mesto Košice (R021)

Keď sme začali zamestnávať desiatich Rómov z Lunika IX v podniku U.S.Steel Košice, niektorí poslanci v meste zbystrili zrak. Bola to skupina okolo vtedajšieho viceprimátora Františka Knapíka. Zistili, že okrem duchovnnej činnosti dokážeme pomôcť aj v oblasti sociálnej a prišli k nám s návrhom, že sú ochotní podporiť nám grant, ktorým by sa zlepšila sociálna situácia tých rodín, ktoré sa lepšie starajú o svoje deti, ako ostatní. Ich úmyslom bolo podporiť zamestnanosť rodičov týchto detí v oblastiach, ktoré naše sídlisko potrebuje. Nebolo jednoduché sa pre nás rozhodnúť, či do toho ideme, či nie...

  • 5. apr 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 273x
  • 29
Ako sme začali zamestnávať Rómov z Lunika IX (R020)

Jozef Červeň

Ako sme začali zamestnávať Rómov z Lunika IX (R020)

Jedného dňa sme dostali pozvanie na košickú VÚC-ku. Okolo stola sa tam posadilo veľa dôležitých pánov, dám a my - čerství obyvatelia z Lunika IX. Toto stretnutie navrhol vtedajší predseda Rudolf Bauer, ktorý sa snažil hľadať možnosti, ako pomôcť najchudobnejším z chudobných dostať sa do práce. Oslovil podnik U.S.Steel, aby s ním išiel do spolupráce na zamestnávaní Rómov z lokalít, kde sa nachádza viac Rómov. Veľmi dobre si pamätám na to stretnutie a hlavne na dôvod, ktorý uviedol hovorca U.S.Steelu pán Ján Bača. Jeden z ľudí, ktorí sedeli okolo stola sa ho spýtali, prečo chcú týmto ľuďom pomáhať...

  • 18. jan 2006
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 615x
  • 19
Priestory v škole na Luniku IX upravené, ďakujeme! (R019)

Jozef Červeň

Priestory v škole na Luniku IX upravené, ďakujeme! (R019)

Jedna známa zásada hovorí o tom, že prostredie vychováva. Boli sme si toho vedomí, a preto hneď potom, ako sme začali aktivity v škole, usilovali sme sa upraviť prostredie tak, aby tam bol poriadok, a aby sme sa tam dobre cítili. Dnes, keď o tom uvažujem, ani sa mi nechce veriť, že sme začínali v takých náročných podmienkach...

  • 14. nov 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 393x
  • 4
Naše začiatky v škole na Luniku IX (R018)

Jozef Červeň

Naše začiatky v škole na Luniku IX (R018)

Nebolo jednoduché otvoriť na Luniku IX oratko - klub, kde by chodievali deti a ktorý by neničili. Stálo nás to veľa námahy a uvažovania, aby sme vymysleli také zásady, aby to bolo výchovné prostredie a aby to "vypľulo" tých, ktorí ešte nedozreli na to, aby si to dokázali vážiť. Uvediem tu zopár zásad, ktoré sa nám osvedčili.

  • 7. nov 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 648x
  • 10
Deti si vymodlili priestory v škole na Luniku IX (R017)

Jozef Červeň

Deti si vymodlili priestory v škole na Luniku IX (R017)

V predchádzajúcich článkoch som opisoval, aké sme to mali náročné, keď sme sväté omše mávali v kultúrnom dome. Neustále sme sa museli dožadovať toho, aby nám aspoň na chvíľku uvoľnili sálu. Najhoršie to bývalo v nedeľu ráno. Po sobotňajších diskotékach, alebo iných oslavách to niekedy vyzeralo tak, že sme radšej vyšli na terasu a svätú omšu sme mali tam. V auguste aj v septembri sa to dalo. Horšie by to bolo v zime. Preto sme raz na svätej omši poprosili deti, aby sa modlili za iné priestory. A deti sa modlili...

  • 13. okt 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 223x
  • 21
reklama
Prvý bohostánok na Luniku IX (R016)

Jozef Červeň

Prvý bohostánok na Luniku IX (R016)

Centrom každej katolíckej misie je živý Ježiš Kristus. V prípade iných kresťanských misií sú to rôzne symboly, ktoré sa postavia na nejaké viditeľné miesto. Môže to byť drevený kríž, nejaké zákutie. Toto miesto býva považované za srdce misie. Naša misia na Luniku IX svoje srdce získala v sobotu 16. augusta 2003. Niekoľko týždňov predtým som toto srdce videl vo sne. Keď sme všetko dokončili a prezreli sme si výsledky svojej práce, zažil som "déja vu"...

  • 29. sep 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 912x
  • 93
Rozbitá sála a maringotka na Luniku IX (R015)

Jozef Červeň

Rozbitá sála a maringotka na Luniku IX (R015)

To boli naše prvé priestory, v ktorých sme účinkovali. Po prvej svätej omši v sále sme požiadali o to, aby nám tam umožnili mávať sväté omše aspoň v nedeľu. Postupne sme pridávali aj sväté omše v priebehu týždňa, s tým však boli problémy. Sála sa používala ako bar a niekedy nám opití chlapi, ktorí mali rozohratú hru v karty o peniaze, nechceli uvoľniť sálu. Až teraz, keď sme začali s výstavbou Komunitného centra, ktorého súčasťou bude kaplnka, si uvedomujeme, že tie začiatky boli fakt náročné. Ako to prebiehalo?

  • 27. sep 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 293x
  • 34
Správu o prvej omši pre verejnosť Markíza neuverejnila (R014)

Jozef Červeň

Správu o prvej omši pre verejnosť Markíza neuverejnila (R014)

Prečo by aj? Prebehla úplne normálne. Nikto sa nebil, prebehlo to pokojne a my sme neboli takí hlúpi, aby sme im dali sólokapra. Večer pred svätou omšou sa totiž stalo to, čo by celkom určite uverejnili...

  • 1. sep 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 217x
  • 139
Prvá noc na Luniku IX (R013)

Jozef Červeň

Prvá noc na Luniku IX (R013)

Ešte predtým, ako sme tam začali bývať, museli sme si zariadiť byt natoľko, aby sa tam dalo bývať. Ponúkam tu autentické zápisky tak, ako som si ich zapísal vtedy do kalendára. Začnem 23. júlom 2003, kedy sme spoločne s Emom slúžili prvú svätú omšu v ešte nezariadenom byte...

  • 31. aug 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 383x
  • 5
Brali sme elektrinu načierno (R012)

Jozef Červeň

Brali sme elektrinu načierno (R012)

Keď bol byt na Luniku hotový, vypýtali sme si kľúče, aby sme sa mohli nasťahovať. Na bytovom podniku nám povedali, že aj tak je zbytočné tam ísť, lebo v byte nepôjde elektrina. Išla, prečo?

  • 30. aug 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 248x
  • 4
reklama
Nočné prechádzky po Luniku IX (R011)

Jozef Červeň

Nočné prechádzky po Luniku IX (R011)

Teraz už pre mňa nie sú vôbec problémom. Tie prvé, v júli 2003 boli náročnejšie...

  • 29. aug 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 567x
  • 8
Moje "primície" na Luniku IX (R010)

Jozef Červeň

Moje "primície" na Luniku IX (R010)

Z Maďarska som do Košíc docestoval v noci. Prespal som na fare v Myslave a na druhý deň som sa vybral na sídlisko. Tam, medzi svojimi, som chcel prežiť svoje narodeniny. Kristove roky...

  • 10. júl 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 341x
  • 8
Lunik IX - Lukratívna ponuka? (R009)

Jozef Červeň

Lunik IX - Lukratívna ponuka? (R009)

V čase, keď som pôsobil v Toporci, na stretnutí kňazov a rehoľníkov, ktorí sa venujú Rómom spolu s biskupom Bernardom Boberom zaznela ponuka, ktorá mi ešte niekoľko dní potom rezonovala v ušiach. Nebola to nová ponuka, už niekoľko rokov sme o nej na našich pravidelných stretnutiach hovorili. Bola to ponuka začať pastoráciu na košickom sídlisku Luník IX. Už niekoľko desaťročí sa hľadal niekto, kto by sa do toho pustil.

  • 9. júl 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 688x
  • 15
Z Toporca ma "šľachta" vyštvala (R008)

Jozef Červeň

Z Toporca ma "šľachta" vyštvala (R008)

Predsudky a strach Nepočítal som s dvoma veľkými prekážkami, ktoré mali niektorí ľudia v Toporci veľmi hlboko pod kožou. Prvou prekážkou boli predsudky a druhou strach. Tieto prekážky neboli okolo ľudí, boli a sú v nich.

  • 8. júl 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 662x
  • 20
Zakladáme Romintegru 7777 (R007)

Jozef Červeň

Zakladáme Romintegru 7777 (R007)

Pre Cirkev peniaze nie sú. Takto nás odbili všade, kde sme žiadali. Nechceli sme to preto, aby sme zbohatli. Chceli sme deťom a mládeži pomôcť využiť voľný čas. A tak okrem starosti o farnosť mi pribudla starosť aj o Občianske združenie...

  • 7. júl 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 048x
  • 0
reklama
Som farboslepý kňaz (R006)

Jozef Červeň

Som farboslepý kňaz (R006)

Už na prvej svätej omši som vyhlásil, že medzi nich prichádzam ako farboslepý, že nebudem robiť medzi Rómami a ostatnými obyvateľmi Toporca, čo sa najmä Rómom veľmi páčilo. Rozhodol som sa ku všetkým pristupovať rovnako a čím viacerých pritiahnuť k Bohu. Bol som mladý, nadšený z toho, že sa mi po mnohých rokoch splnil sen pracovať medzi Rómami a bol som horlivý hneď sa pustiť do práce. Mojím heslom vtedy bolo: "Prečo nie dnes, prečo nie hneď?!"

  • 6. júl 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 025x
  • 15
V nemocnici je čas premýšľať (R005)

Jozef Červeň

V nemocnici je čas premýšľať (R005)

Veľká zmena prišla v novembri 1999. Už niekoľko rokov predtým som mal problém s pruhom. Ani neviem, kde som sa k nemu dostal, bolo však načase ísť dať sa "zaštopkať" a tak som nastúpil do nemocnice v Ružomberku. Operácia prebehla bez problémov, na izbe som bol sám a mal som veľa času na premýšľanie a na modlitbu. Tam ma zastihla správa o tom, že v Toporci zomrel kňaz Ondrej Porubec, ktorý tam pôsobil dlhé roky medzi Rómami.

  • 4. júl 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 632x
  • 0
Moje začiatky s Rómami (R004)

Jozef Červeň

Moje začiatky s Rómami (R004)

Môj krst ohňom. Keď som začal pracovať medzi Rómami, vôbec som ich nepoznal. Mal som rôzne naivné predstavy a plány, ktoré som časom musel buď zavrhnúť, zmeniť, alebo poopraviť.

  • 30. jún 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 647x
  • 13
Mám rád 7777 ľudí, preto aj Rómov (R003)

Jozef Červeň

Mám rád 7777 ľudí, preto aj Rómov (R003)

Predsudky a nevedomosť nám bránia tomu, aby sme mali radi Rómov takých akí sú. Akí vlastne sú? Pokračovanie knihy o Rómoch, o ich mentalite a psychológii...

  • 24. jún 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 332x
  • 24
Mám rád 7777 ľudí, preto aj Rómov (R002)

Jozef Červeň

Mám rád 7777 ľudí, preto aj Rómov (R002)

Pokračovanie mojej knihy o Rómoch. V tomto článku hovorím najmä o motivácii. Je dobré ak prvé zaľúbenie prerastie do trvalej lásky nech je to v čomkoľvek.

  • 19. máj 2005
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 215x
  • 3
reklama
SkryťZatvoriť reklamu