reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Jozef Červeň

Jozef Červeň

Bloger 
  • Počet článkov:  1 485
  •  | 
  • Páči sa:  12x

Mám rád život s Bohom a 7777 ľudí. S obľubou lietam v dobrej letke, no nerád lietam v kŕdli. Som katolícky kňaz, pochádzam z dediny Klin na Orave. Nemocničný kaplán v nemocnici v Poprade............................................ Zoznam autorových rubrík:  BIRMOVANCIŠTIPENDISTI7777 MYŠLIENOK PRE NÁROČNÝCHAké mám povolanie?Akú mám povahu?Cesta vieryDuchovné témyFejtónyFotografie prírodyFotografie RómovHistória mojej rodnej obceKniha o RómochLunikovoMladí vo firmeNáčrt histórie slov. SaleziánoNezaradenéPastorácia RómovPoéziaPokec s BohomRómoviaSociálna prácaSociálna náuka Katolíckej cirkSpoločnosťSúkromnéVedeli sa obetovaťVzťah je cesta cez púšťZábava

reklama

Lunikovo

Ktorá vláda začne naozaj "riešiť" Lunik IX?

Jozef Červeň

Ktorá vláda začne naozaj "riešiť" Lunik IX?

Na to je ľahká odpoveď. Tá, ktorá nebude mať na výber. Zatiaľ všetky vlády, ktoré nastúpili po roku 1989, či už do slovenského, alebo do košického parlamentu, na výber mali. Mohli sa rozhodnúť, či neurobia celkom nič, aby si nepohnevali tých voličov, ktorí obyčajne boli jazýčkom váhy pri ich voľbe. Mohli sa rozhodnúť urobiť aspoň niečo, aby zalepili oči svojim voličom, poberateľom sociálnych dávok, a aj ostatným, ktorí sa na tie dávky skladali, a samozrejme aj európskym vyslancom, ktorí tu chodia "na exkurzie". Zatiaľ sa politici nemuseli rozhodnúť, že to na Luniku IX, či niekde inde dajú do poriadku. Z jednoduchého dôvodu. Lebo ich zamestnávatelia (tí, ktorí platia dane) od nich rázne nevyžadovali, aby si konečne urobili svoju robotu, za ktorú sú platení.

  • 26. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 7 124x
  • 107
Na Luniku IX ubudlo záškolákov...

Jozef Červeň

Na Luniku IX ubudlo záškolákov...

Konečne nejaká výrazne pozitívna správa z tohto sídliska. Hneď na prvý pohľad mi bolo jasné, že sa tam niečo výrazne zmenilo, keď som tam včera zavítal s jednou študentkou, ktorá mala pre starších žiakov pripravený dotazník o tom, čo plánujú do budúcnosti. Na sídlisku pobehovalo na prvý pohľad málo detí, čo predtým v čase vyučovania nebývalo. Mnohé deti bežne nechodili do školy a podporovali ich v tom aj ich rodičia, pretože za to neboli nijako postihovaní. Teraz sa to zmenilo. K neúčinnému opatreniu pozastavenia a následného vrátenia rodinných prídavkov pribudlo od januára konečne účinné. Aké? Odobratie polovice materského príspevku je už iná káva! Taká, ktorá zaberá...

  • 31. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 12 147x
  • 160
Kostol na Luniku IX nestojí

Jozef Červeň

Kostol na Luniku IX nestojí

Čo sa stalo? Splnili sa predpovede kuvikov, ktorí predpovedali, že dopadne podobne ako "vybývané" bytovky? Alebo azda saleziáni, ktorí tam teraz pôsobia spolu s dobrovoľníkmi "konečne" uznali, že je to zbytočné a odsťahovali sa? Nechali sa nakaziť nedôverou voči pôsobeniu cirkví medzi Rómami od bývalých splnomocnenkýň pani Orgovánovej a pani Botošovej, ktoré súzvučne vyhlasujú, že cirkvi na takomto poli dlho nevydržia a navyše vraj vďaka ich pôsobeniu Rómovia strácajú svoje vlastné hodnoty a identitu? Ako je to s "kostolom" na Luniku IX? Prečo nestojí, a prečo ešte dosť dlho ani stáť nebude?

  • 11. nov 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 465x
  • 62
Lunik IX - bomba, ktorá už tiká...

Jozef Červeň

Lunik IX - bomba, ktorá už tiká...

K hlbšiemu zamysleniu sa nad Lunikom IX mi pomohlo zastupiteľstvo mesta Košíc. Už minulý rok dali najavo, že problémy Lunika IX nepovažujú za akútne, v rozpočte mesta nenašli ani korunu na to, aby prispeli na stavbu Komunitného centra. Zrejme sa im zdalo, že už prispeli dosť počas predchádzajúcich rokov. Netvrdím, že dali málo, veď väčšina stavby bola zrealizovaná vďaka ich príspevku v priebehu troch rokov, minulý rok však zostali v hanbe práve vtedy, keď sa na základe časopisu Lunikovo rozhodlo niekoľko tisíc ľudí zo Slovenska, že nám pomôže riešiť problém Košíc. Niektorí obyvatelia Košíc sa na mňa hnevajú, ale ja neprestanem otvorene hovoriť o tom, že Lunik IX je problém, ktorí si vyrobili samotní obyvatelia Košíc. Mnohé mestské časti, ktoré na Lunik IX nasťahovali svojich najmenej prispôsobivých, si vyriešili svoje vlastné zvládnuteľné problémy, a spolu s ostatnými mestskými časťami sa podieľali na výrobe bomby, ktorá tiká čoraz hrozivejšie. Poslanci mesta môžu strčiť hlavy do piesku a tváriť sa, že ich sa to netýka, to však už dlho platiť nebude, pretože štatistiky nepustia. Už o pár rokov sa ich to bude týkať a veľmi bolestne. Počítajte so mnou...

  • 11. mar 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 7 918x
  • 124
11 tisíc v drobných pre žiakov na Luniku IX...

Jozef Červeň

11 tisíc v drobných pre žiakov na Luniku IX...

Myslím, že nie som jediný, kto hovorí o tom, že Rómovia bez vzdelania sa nikdy nedokážu naplno integrovať. Už som to počul toľkokrát na rôznych úrovniach, že by som si už mohol začať myslieť, že kompetentným naozaj na vzdelaní Rómov záleží, a že robia všetko pre to, aby čím viacerí získali viac než len základné vzdelanie. Žiaľ, opak je pravdou. V tomto článku uvediem konkrétne čísla a skutočné "motivačné" stimuly, ktoré vedú k tomu, že veľmi veľa Rómov ukončí len základnú školu. Možno vám pri čítaní nasledujúcich riadkov zastane stáť rozum nad tým, či je dnes na Slovensku naozaj možné, aby 287 žiakov za polrok vymeškalo viac ako 51 000 (slovom päťdesiatjeden tisíc) neospravedlnených hodín, a štát to nijako nepostihuje, ba naopak, pre vinníkov má pripravené štedré odmeny a výhody. Myslím že nepreženiem, ak napíšem, že hádam ani v Kocúrkove nemôžu mať debilnejšie zákony ako sú u nás...

  • 5. feb 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 623x
  • 70
reklama
Aký chceš mať plat?

Jozef Červeň

Aký chceš mať plat?

Túto otázku som položil ôsmakom a deviatakom na Luniku IX, na hodine nazvanej "Práca s počítačom". Akurát preberáme program Excel, tak som ich nechal, aby si svoj plat v čistom vypočítali sami. Nahral som im do počítačov tabuľku v Exceli, kde sa prepočítavajú mzdové náklady. Okrem pochopenia Excelu som od nich očakával aj to, aby pochopili, ako sa vlastne tvoria mzdy. Podrobne som im vysvetlil, že ak na ruku dostanú 12 tisícoviek v čistom, ich zamestnávateľ im musí dať hrubú mzdu 15 tisíc. No to nie je všetko...

  • 22. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 106x
  • 103
Štedré mikulášske štipendium na Luniku IX

Jozef Červeň

Štedré mikulášske štipendium na Luniku IX

Tento článok je určený najmä tým, ktorí sa zapojili do mikroprojektu - "Adoptujte si na diaľku rómske vzdelané dieťa!" Celý projekt je o hľadaní spôsobu, ako motivovať deti, aby dosiahli čo najvyššie vzdelanie. Celé som to začal ešte v niekedy v marci 2005. Zo svojho platu som zhruba dve tisícky mesačne rozdelil podľa zásluh deťom, ktoré sa zapojili do bodovania, vo forme motivačného štipendia. Na začiatku sa jednalo o niekoľko desiatok detí. V súčasnosti je do bodovania zapojených okolo 130 detí. Zatiaľ sa to finančne dá utiahnuť vďaka všetkým tým, ktorí sa do tohto projektu zapojili spolu so mnou, a ktorým sa chcem aj touto cestou poďakovať.

  • 20. dec 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 920x
  • 14
Vianočný vinš z Lunika IX (videoblog)

Jozef Červeň

Vianočný vinš z Lunika IX (videoblog)

Tento vinš sa mi zdá ako najvhodnejší spôsob, ktorým vám všetkým chcem popriať čo najkrajšie prežitie vianočných sviatkov. Prekvapili ma ním deti na hodine náboženstva. Chceli sa pochváliť, ako sa ho pekne vďaka svojej dobrej pani učiteľke naučili. Ja osobne obdivujem túto ženu, ktorá už toľké roky učí s nadšením a zápalom, a je jednou z hlavných protagonistiek všetkých stretnutí, osláv a detských vystúpení. Chcem vám všetkým spolu s týmito deťmi popriať šťastie, zdravie, pokoj a všetko to, čo v živote potrebujete. A nielen popriať, ale hlavne vyprosiť pre všetkých tých, ktorí veria, že to nezávisí len na našom ľudskom úsilí...

  • 20. dec 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 198x
  • 24
Tak ako ja, určite nebloguje nik!

Jozef Červeň

Tak ako ja, určite nebloguje nik!

Je jedenásť hodín večer, a ja som pôvodne chcel na zajtra napísať nejaký duchovný článok, alebo článok v rubrikách, ktoré mám rozpracované - niečo o Rómoch, alebo o sociálnej náuke Katolíckej cirkvi. Lenže smola. Už 5 hodín u nás v byte nejde elektrina. Vonku je okolo nuly, a ja len dúfam, že do rána tak isto nebude aj v izbe. Ako je možné, že môžem písať? Vďačím za to technike a slnku, lebo jednotky a nuly v tomto článku vznikli vďaka slnečnej energii. Neveríte? Keď som uvažoval o nejakom záložnom zdroji, ktorý by mi pomohol vybaviť nevybavenú elektronickú poštu, prípadne reagovať v diskusiách v takýchto prípadoch, každý "záložák" mal malú kapacitu, a na tie s väčšou kapacitou som zasa ja mal malú kapacitu peňaženky. :-))

  • 20. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 453x
  • 45
Na šváby chémia neplatí, iba fyzika! :-)

Jozef Červeň

Na šváby chémia neplatí, iba fyzika! :-)

Život na Luniku IX so sebou prináša aj riešenie problémov, s ktorými sa inde nestretnete. Jedným z týchto problémov je zbavenie sa hávede, ktorá dokáže prežiť aj výbuch atómovej bomby. Overené to nemám, na vlastné oči som však videl, ako v mikrovlnke zovrel pohár vody, a šváb, ktorý z tela vytlačil veľkú kvapku vody, si veselo pobehoval okolo pohára, akoby sa to jeho netýkalo. Už sme vyskúšali všelijaké prípravky, no švábov sme sa nezbavili. Cez bytové jadro vždy dôjdu noví a tí, ktorí sú ďalšou generáciou po dospelých zdochýnajúcich šváboch, sú odolní voči tomu, čo zabilo ich rodičov. Chémia nepomáha, jedine, čo platí, je fyzika.

  • 19. okt 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 22 094x
  • 69
reklama
Ako pokračuje stavba Komunitného centra? (aj video)

Jozef Červeň

Ako pokračuje stavba Komunitného centra? (aj video)

V stredu sa ma Karol Sudor v rozhovore opýtal, odkiaľ pochádzajú peniaze, ktoré má občianske združenie Romintegra, a z ktorých financuje svoje aktivity. So šibalským úsmevom som sa ho opýtal: - Žeby z Kremnice? Viem, že medzi Kremnicou a nami sú ľudia s dobrým srdcom. Chcem im tu ako prejav vďaky ponúknuť opäť zopár fotografií a video o tom, ako pokračuje výstavba Komunitného centra tu na Luniku IX. Tento rok sme na výstavbu nedostali od mesta Košíc napriek sľubom ani korunu. Keby nebolo zbierky cez časopis "Lunikovo", museli by sme stavebné práce prerušiť, čo by znamenalo, že stavenisko by sme museli strážiť, aby tam nechodievali nežiadúci návštevníci. Týmto článkom by som chcel poďakovať všetkým, ktorí nám prispeli, ako aj tým, ktorí ešte stále prispievajú na výstavbu Komunitného centra na Luniku IX, ktorého súčasťou je aj kaplnka.

  • 19. okt 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 948x
  • 19
Začiatok školského roka na Luniku IX (foto aj video)

Jozef Červeň

Začiatok školského roka na Luniku IX (foto aj video)

Tento rok otvorenie školského roku prebehlo v triedach. Iba prváčikovia mali privítanie v telocvični školy. Tento rok u nás nastúpilo viac ako 200 prvákov. Ponúkam vám fotografie a videá z tejto udalosti. Nechýbal ani krátky kultúrny program, privítanie detí riaditeľkou školy PaeDr. Vierou Šotterovou a rozlúčková reč riaditeľky z materskej škôlky Anny Klepáčovej. Po programe si už triedne učiteľky vzali deti do svojich tried, kde s nimi začali robiť prvé kroky do sveta čísiel a písmen. Naša škola je v súčasnosti druhá najväčšia Základná škola na Slovensku.

  • 25. sep 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 872x
  • 16
Ako pokračuje stavba Komintného centra na Luniku IX? (videoblog)

Jozef Červeň

Ako pokračuje stavba Komintného centra na Luniku IX? (videoblog)

Už dávnejšie som uvažoval o tom, že tu na Luniku 9 umiestnim "live" kameru nasmerovanú na stavbu, aby ste mohli vidieť ako rastú múry. S možnosťou videoblogov to mám jednoduchšie. Budem vás priebežne informovať takýmito krátkymi videami, aby ste videli, že peniaze, ktoré ste nám poslali na stavbu, sa postupne menia na Komunitné centrum. Tento rok staviame iba z financií od menších darcov. Mesto Košice nám tento rok ešte stále neschválilo ani korunu na túto stavbu. Zbierka cez časopis Lunikovo určená najmä na tú časť, kde je kaplnka, zatiaľ pokračuje dobre. Aj mnohí kňazi a biskupi prispeli na túto stavbu. Môj biskup František Tondra mi dokonca osobne napísal takéto povzbudenie:

  • 28. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 555x
  • 85
Keď sestrička hrá biges s deťmi z Lunika IX - video

Jozef Červeň

Keď sestrička hrá biges s deťmi z Lunika IX - video

Tento článok je pokus, či sa mi podarí na blog umiestniť toto video. Ináč biges je veľmi jednoduchá pálková hra, ktorá sa dá hrať na akejkoľvek lúke. Keď sme ho hrali naposledy, chytil nielen chlapcov, ale aj dievčatá, a ani sestra Bernardína sa nedala zahanbiť.

  • 22. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 583x
  • 8
Moje patálie s variabilným symbolom

Jozef Červeň

Moje patálie s variabilným symbolom

Počul som vyjadrenie, že Poštová banka je pošta, ktorá sa vraj iba hrá na banku. Ešte donedávna som tam mal osobný účet hlavne z toho dôvodu, že sa mi nechcelo chodiť z dediny do mesta do banky. Pri zakladaní účtu som totiž netušil, kde ma ako mladého kaplána pošlú. Keď som uvažoval o zbierke na kaplnku na Luniku IX, rozhodol som sa založiť účet práve v tejto banke. Bolo to preto, aby som uľahčil posielanie peňazí tým, ktorí nám chcú pomôcť. To som vtedy ešte netušil, aká tortúra ma čaká. Trvalo mi až niekoľko týždňov, kým som vybavil založenie účtu a tlačenie bankovej zloženky, ktorá je súčasťou časopisu LUNIKOVO. Prečo som sa rozhodol ísť takouto cestou?

  • 30. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 669x
  • 30
reklama
Prosba o finančnú pomoc na Lunik IX (aj foto)

Jozef Červeň

Prosba o finančnú pomoc na Lunik IX (aj foto)

Uvedomujeme si, že sme sa pustili do náročnej úlohy. Nebolo jednoduché prísť na Lunik IX a začať tu budovať komunitu ľudí, ktorí budú ochotní byť dobrými kresťanmi a dobrými občanmi nášho Slovenska. Niečo sa nám už podarilo, za pomoci ľudí z nášho okolia. Pustili sme sa aj do výstavby Komunitného centra, ktorého súčasťou je kaplnka. Bez Vašej pomoci nám bude trvať ešte veľmi dlho, kým sa nám to podarí dokončiť.

  • 20. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 766x
  • 89
Základná škola na Luniku IX rastie (aj foto)

Jozef Červeň

Základná škola na Luniku IX rastie (aj foto)

Myslím si, že na pochopenie fenoménu Lunika IX je potrebné uvedomiť si najmä to, ako tam rastie počet školopovinnej mládeže. Človek nepotrebuje byť prognostik na to, aby si dokázal predstaviť, aká budúcnosť čaká toto sídlisko a aj obyvateľov Košíc, ak sa nenájde dostatok ľudí ochotných týmto deťom vyplniť ich voľný čas tak, aby z nich vyrástli zodpovední dospelí. Skúsenosti ľudí, ktorí s nimi pracujú hovoria o tom, že ak tieto deti svoj čas tvária zmysluplne, má to priaznivý dopad na ich budúcnosť. Do časopisu "LUNIKOVO", ktorý onedlho vyjde, nám pani riaditeľka Základnej školy prispela takýmito informáciami: "Základná škola Ľudmily Podjavorinskej sa nachádza na košickom sídlisku Luník IX. Je jednou z mála so 100 % účasťou rómskych žiakov. Ak aj sú takéto školy, určite majú menej žiakov ako my. Základná škola Ľudmily Podjavorinskej 1, Košice bola daná do prevádzky v roku 1983. Nachádza sa na sídlisku Luník IX. V prvom školskom roku ju navštevovalo 218 žiakov.

  • 20. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 147x
  • 45
Človek a chrám na Luniku IX (aj fotografie)

Jozef Červeň

Človek a chrám na Luniku IX (aj fotografie)

Chcel by som tu ponúknuť prepis kázne, ktorá zaznela 18.novembra 2006 na rádiu Lumen. Poslucháči na celom Slovensku sa mohli dozvedieť o našej snahe budovať tu trojaký chrám: charakterného človeka, farské spoločenstvo a kaplnku, ktorá je súčasťou Komunitného centra na Luniku IX v Košiciach. Na stavbu tejto kaplnky sme rozbehli celoslovenskú zbierku, ktorá sa začne už o dva týždne.

  • 13. jún 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 159x
  • 74
Mýtus, že kategorizácia na Luniku IX, je drahá...

Jozef Červeň

Mýtus, že kategorizácia na Luniku IX, je drahá...

Pokúsim sa napísať to čo najjednoduchšie. Je zaujímavé, že najťažšie zo všetkého je presadiť to, čo je normálne. U nás, na Luniku IX sa neplatiči dlhodobo majú lepšie ako platiči. Neplatia za byt a majú tie isté služby ako platiči. Po opatreniach sociálneho oddelenia mesta Košice, kedy sa začal viac uplatňovať systém osobitného príjemcu, sa počet platičov na Luniku IX za dva roky ich práce zdesaťnásobil. Teraz tu aspoň minimum platí skoro polovica nájomníkov bytov. Podiel peňazí vybratý od ľudí sa zvýšil natoľko, že vodárne uvažujú o tom, že namiesto 4 hodín denne pustia vodu na 6 hodín. Celé by sa to určite ešte zlepšilo, keby sa začalo s kategorizáciou bytov, s rozdelením obyvateľov na viac platiacich a menej platiacich. Neviem odkiaľ sa vzal mýtus, že to celé bude drahé...

  • 18. máj 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 621x
  • 22
Boh nepožehná rómske misie!

Jozef Červeň

Boh nepožehná rómske misie!

Keď som tento názor včera počul na zasadnutí rady pre pastoráciu Rómov, zdal sa mi prehnaný. Keď sme potom rozdebatovali, aký je postoj mnohých kňazov a veriacich laikov voči misii medzi Rómami, uvedomil som si, že človek, ktorý to vyslovil, povedal hlbokú pravdu. Myšlienka týchto misií je ešte stále iba v začiatkoch aj napriek tomu, že tento rok sa 5. augusta v nedeľu v Gaboltove bude konať už 15. rómska púť. Prečo by Boh nemal požehnávať dielo, ktoré pomáha tým najchudobnejším?

  • 15. máj 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 398x
  • 153
reklama
SkryťZatvoriť reklamu